نقاشی سیاه قلم چیست

آشنایی با نقاشی سیاه قلم

نقاشی سیاه قلم یکی از تکنیک های نقاشی که در طی یک دهه گذشته بسیار مورد علاقه هنرمندان قرار گرفته است. سیاه قلم با استفاده از یک تکه ذغال و بروی مقوا اجرا می شود. ذغال چوب از شاخه های بید یا درخت انگور که در دمای بالا داخل ظرفی بدون اکسیژن بدست می آید. این فرآیند یک تکه چوب طراحی ایجاد می کند که وقتی آن روی یک ورق کاغذ، بوم یا دیواری که برای نقاشی آماده شده است، بکشید خط سیاهی ایجاد می کند. شما می توانید با استفاده از ذغال هم طراحی کنید و یا به اجرای نقاشی سیاه قلم بپردازید. در ادامه با هر دو روش آشنا خواهید شد.

 

طراحی با ذغال

اگر برای طراحی قصد دارید از ذغال استفاده کنید. یک تکنیک طراحی که با استفاده از ذغال انجام می شود، نشان دهنده ی قدرت طراحی آن هنرمند است. نقاشی های با ذغال روش عالی برای هر هنرمندی است تا ژست ها را تمرین کند و یاد می گیرد چگونه طراحی ها را بدون درگیر شدن در جزئیات انجام دهد. آن هنرمند قادر است تنها با تغییر فشار انگشتان خود طراحی های عالی را ایجاد کند و به سادگی چرخاندن ذغال نوع جدیدی از ضربه را بروی سطح ایجاد کند.

با تغییر در فشار دست، رنگ ذغال می تواند از خاکستری تا سیاه تغییر کند. موقع طراحی با ذغال باید دست را رها کنید و بدون ترس طراحی را شروع کنید. نگران نتیجه نباشید. عدم وجود چسبندگی ذغال، به هنرمند امکان م یدهد تا اصلاحاتی را انجام دهد. با استفاده از یک پاک کن خمیری، می توانید هر قسمتی که نیاز بود را از روی مقوا پاک کنید و کارهای برجسته ایجاد کنید.

آشنایی با تاریخ نقاشی سیاه قلم

نقاشی با ذغال از دوران رنسانس وجود داشته است. هنرمندان بسیاری با استفاده از ذغال طراحی و نقاشی می کردند. مانند فرانچسکو سالویاتی (هنرمند ایتالیایی، 1510–1563)، آلبرشت دورر، پائولوس پاتر و هنرمندان دیگر.

اثر آلبرشت دورر

 

قرن نوزدهم، هنرمندان از ذغال چوب برای ساختن نقاشی‌های بسیار زیبا استفاده می‌کردند. آثار هنرمندان با جزئیات بیشتری مانند جلوه های بافتی اجرا می شد. هنرمندان بسیاری علاقمند به این سبک از نقاشی سیاه قلم شده بودند. مانند آدولف آپیان (فرانسوی، 1818-1898).

نقاشی سیاه قلم

برکه ای با ماهیگیر در امتداد رودخانه توسط آدولف آپیان

با گذر زمان پرداختن به جزئیات در نقاشی سیاه قلم به رنگ هایپر رئال در آمد. این تکنیک نقاشی سالهاست که در ایران نیز وجود دارد. اما در هیچ یک از دانشگاهها نقاشی سیاه قلم به صورت آکادمیک تدریس نمی شود. به همین دلیل آکادمی تمشک محیطی را فراهم کرده است تا آموزش آنلاین نقاشی سیاه قلم هایپر رئال برای داوطلبان این تکنیک زیبا نقاشی به راحتی صورت بگیرد. وارد صفحه دوره آموزشی می شوید. فیلم های آموزشی را تماشا می کنید. تمرین می کنید. عکس تمریناتتون را برای استاد ارسال می کنید. استادتان با توجه به تمرین های شما، ایرادات شما را توضیح می دهد. و به شما توضیح می دهد که برای رفع آن ایراد چه کاری انجام دهید.

از مزیت های کلاس های آنلاین دوره های نقاشی آکادمی تمشک این است که شما مستقیما با استاد و به طور مرتب در ارتباط هستید. بخش گفتگو در پنل کاربری شما، کمک می کند تا در هر زمان با استاد بدون واسطه گفتگو داشته باشید. این امتیازی هست که شما فقط در دوره های آنلاین این آکادمی خواهید داشت.

تا پایان قرن هجدهم ذغال های سیاه قلم متفاوت بود و به مرور زمان ذغال ها به صورت فشرده و با درجات سختی متفاوت تولید شدند. ذغال های فشرده طیف وسیع تری را از رنگ خاکستری تا سیاه برای هنرمند فراهم کردند. ذغال های فشرده را می توانید به طور تکه ای روی مقوا بکشید و یا آنها را پودر کنید. پودر ذغال را با استفاده از قلم موها روی مقوا می کشید.

 

تکنیک های نقاشی سیاه قلم

گفته شد نقاشی سیاه قلم در طیف وسیعی از رنگ خاکستری تا سیاه اجرا می شود. به این روش اصطلاحا Chiaroscuro می گویند. این یک اصطلاح ایتالیایی است که به معنای واقعی کلمه “روشن تاریک” است. در نقاشی این اصطلاح به توصیف تضادهای رنگی واضح اشاره دارد که اغلب برای نشان دادن حجم و مدل سازی سوژه ها استفاده می شود.

هنرمندانی بسیاری به دلیل استفاده از کیاروسکورو (Chiaroscuro) مشهور هستند. هنرمندانی همچون : استاد رنسانس لئوناردو داوینچی، او از Chiaroscuro استفاده می کرد تا تصور واضحی از سه بعدی بودن فیگورهایش ایجاد کند. نقاش مشهور عصر طلایی هلندی رامبراند ون راین و نقاش برجسته باروک کاراواجو، که از چنین تضادهایی برای نمایش درام استفاده می کرد.

در نقاشی سیاه قلم از این اصطلاح استفاده می شود تا بتوان روشن تاریکی و کنتراست را با استفاده از تکه ای ذغال بروی مقوا اجرا کرد. سیاه قلم را می توانید به سبک رئال و یا با پرداخت جزئیات بیشتری آن را به هایپررئال نزدیک کنید.

اکثر هنرمندان در داخل ایران به سبک هایپررئال سیاه قلم علاقمند هستند. برای این سبک از سیاه قلم لازم است به درستی آموزش ببینید و تمرین کنید. نقاشی سیاه قلم هایپررئال نیاز دارد که بدون هیچ عجله ای و با جزئیات تمام اجرا شود تا بتواند به نتیجه درستی از اثر برسد.

یکی از اساتیدی که در ایران نقاشی سیاه قلم را به صورت آکادمیک تدریس می کند، سارا ضابطیان است. ایشان در تکنیک و سبک های بسیاری فعالیت دارد. از جمله نگارگری، رنگ روغن، اکریلیک، مدادرنگی و سیاه قلم. در ادامه چند نمونه کارهای او را می توانید ببینید. آکادمی تمشک مفتخر است که با ایشان همکاری دارد. شما می توانید آموزش آنلاین نقاشی سیاه قلم هایپررئال استاد سارا ضابطیان را از دوره مقدماتی تا پیشرفته از طریق آکادمی تمشک تهیه کنید. نمونه آثار او را در ادامه می بینید.

 

دیدگاهتان را بنویسید