نقاشی با رنگ روغن های جادویی

نقاشی با رنگ روغن ساده ­تر از آن چیزیست که فکر می­کنید. قلموهای خود را بردارید چون قراره نحوه استفاده از رنگ روغن را مانند حرفه­ ای ها یاد بگیرید .

رامبراند، ونسان ون گوگ، لئوناردو داوینچی، کلود مونه برخی از مشهورترین نقاشان که خاص­ترین آثار خودشون را با رنگ روغن خلق کردند.

اگر امکان حضور در کلاس های نقاشی را ندارید، اصلا جای نگرانی نیست. فقط با چند وسیله اولیه و ذوق هنری، می­توانید نقاشی با رنگ روغن را در خانه خودتون شروع کنید، البته برای نتیجه­ی بهتر از کلاس­های مجازی آکادمی تمشک حتما استفاده کنید.

 

نقاشی با رنگ روغن

مبانی نقاشی با رنگ روغن

برای کسانی که با رنگ های روغنی آشنا نیستند، یادگیری نحوه استفاده از آنها می­تواند دلهره ­آور و سخت به نظر برسد. اما خوشبختانه، اصول اولیه بسیار ساده ­تر از آن چیزیست که فکر می­کنید.

نقاشی رنگ روغن در مقابل اکریلیک

برای درک بیشتر از  رنگ‌های روغنی، آن‌ها را با رنگ‌های اکریلیک مقایسه میکنیم:

رنگ­­های اکریلیک از آب، رنگدانه و امولسیون پلیمری اکریلیک (یعنی پلاستیک مایع) تشکیل شده ­اند. رنگ‌های اکریلیک که در استودیوهای هنری حرفه‌ای محبوب هستند و مقرون به صرفه هستند، به راحتی پیدا می‌شوند و استفاده از آنها ساده است.

آنها برای استفاده نیازی به آماده سازی خاصی ندارند و به سرعت خشک می­شوند. وقتی صحبت از تمیز کردن می­شود، رنگ های اکریلیک را می­توان به سادگی از روی قلمو­ها و سطوح با آب شست.

از طرف دیگر رنگ­های روغنی از رنگدانه و رنگ روغن ساخته شدند. با صبر و حوصله (و ضربات قلم موی زیاد) می­توانند در یک منطقه نسبتاً بزرگ پخش شوند. بعضی از نقاشان تمایل دارند رنگ روغن را با کمک روغن مخصوص رنگ روغن رقیق کنند، اما انجام این کار ضروری نیست.

 یک حلال برای تمیز کردن قلمو‌ها و پالت ضروریست

از آنجایی که رنگدانه‌ها و غلظت بیشتری نسبت به رنگ‌های اکریلیک دارند، رنگ‌های روغنی گران‌تر هستند. و از آنجایی که برای پاکسازی به حلال نیاز دارند، خرید لوازم اضافی نیز لازم است.

مزایای منحصر به فرد رنگ روغن

رنگ‌های روغنی بسیار متمرکزتر از رنگ‌های اکریلیک هستند، که آنها را برای دستیابی به رنگ‌های غنی، عمیق و زنده ایده‌آل می‌کند، رنگ‌های روغنی هنگام خشک شدن تغییر نمی‌کند، در حالی که رنگ‌های اکریلیک و آبرنگ معمولاً پس از خشک شدن، شدت رنگشان تغییر می‌کند.

زمان خشک شدن آهسته: رنگ های روغنی حداقل 1 تا 2 روز طول می­کشد تا خشک شوند، با توجه به غلظت رنگ حتی ممکن است تا یک هفته هم طول بکشد تا خشک شود این زمان خشک شدن آهسته باعث می‌شود رنگ‌های روغنی به‌طور استثنایی ترکیب شوند، زیرا نیازی به نگرانی در مورد خشک شدن رنگ قبل از ترکیب کردن آن نیست. همچنین این امکان را برای هنرمندان فراهم می­کند که در مدت زمان طولانی روی نقاشی خود کار کرده و آن را اصلاح کنند.

دوام: اگر به درستی نگهداری شود، نقاشی­های رنگ روغن می­توانند صدها سال دوام بیاورند، و همچنین در برابر خراش و لکه مقاوم است، به این معنی که دیگر نگران پاشیدن آب نخواهید بود که اثر شما را خراب کند.

پوشش: از آنجایی که رنگ روغن بسیار پیگمنت و غلیظ است، می­تواند به راحتی پوششی کاملا مات ایجاد کند. به عبارت دیگر، برای رسیدن به پوشش کامل، نیازی به چند لایه رنگ نخواهید داشت .

برای بسیاری از هنرمندان، این مزایا باعث می­شود که رنگ روغن ارزش هزینه و لوازم اضافی را داشته باشد

رنگ روغن مخلوط آب

از آنجایی که رنگ روغن از روغن درست شده است، نمی توانید از آب برای رقیق کردن، مخلوط کردن آن استفاده کنید. همانطور که در بالا ذکر کردیم، در عوض باید از حلالی مانند روغن مخصوص استفاده کنید.

اگرچه رنگ روغن قابل مخلوط شدن با آب نیست. این رنگ فرموله شده مخصوص حاوی یک امولسیفایر است که ماده­ای است که باعث می­شود رنگ روغن و آب در یک مخلوط پایدار مخلوط شوند.

 

لوازم نقاشی با رنگ روغن

قلم موی رنگ آمیزی

تقریباً هر قلمویی کار خواهد کرد. به طور سنتی، موهای برس­ها از الیاف مشتق شده از حیوانات مانند موهای گراز، خز سنجاب، خز سمور و مانند آن ساخته می­شوند. اما اگر می‌خواهید گزینه‌ای مقرون‌ به ‌صرفه‌تر و دوست‌دار حیوانات باشید، مطمئن باشید که قلموهای مصنوعی به همان خوبی عمل می‌کنند.

هنگام انتخاب براش های خود، به خاطر داشته باشید که براش­های مختلف جلوه­های متفاوتی ایجاد می کنند. به عنوان مثال، یک براش فن شکل برای ایجاد یک لبه نرم عالی است. یک قلم مو با نوک متراکم و صاف، برای ایجاد لبه تیز و مشخص بهترین است. برای آشنایی بیشتر با انواع قلموها پیشنهاد میکنیم مقاله ی آشنایی با انواع قلم موی نقاشی را مطالعه کنید.

حلال

برای نقاشی با رنگ­ های روغنی، به حلال یا محلول پاک کننده نیز نیاز دارید. حتی اگر قصد استفاده از حلال برای رقیق کردن رنگ خود را ندارید، برای تمیز کردن قلمو­ها به حلال و یا تینر روغنی نیاز دارید.

بوم

هر دو بوم پنبه­ ای و کتانی را می­توان برای نقاشی رنگ روغن استفاده کرد، پیشنهاد می­کنیم برای نتیجه­ ی بهتر از بوم­ های با کیفیت تهیه کنید و خرید بوم های متفرقه با کیفیت پایین خودداری کنید.

پالت رنگ نقاشی

برای ترکیب کردن رنگ خود به چیزی نیاز دارید، اما این بدان معنا نیست که باید یک پالت چوبی یا شیشه ای اختصاصی بخرید. در حال حاضر، می­توانید از یک بشقاب پلاستیکی یا کاغذی، یک تکه مقوا یا حتی یک ظرف قدیمی استفاده کنید و یا از فروشگاه­ها می توانید پالت­های کاغذی یکبارمصرف تهیه کنید که برای استفاده راحت­تر هستند و قیمت مناسبی هم دارند.

 

تکنیک­های رنگ روغن

با ترسیم اشکال اصلی نقاشی خود شروع کنید. می­توانید از مداد استفاده کنید یا می­توانید از رنگ استفاده کنید  هر کدام که ترجیح می­دهید.

 

نکته :

رقیق و سبک کردن رنگ: اولین لایه‌های رنگی که اعمال می‌کنید باید بیشترین رقیق شدن را با حلال یا آب داشته باشند، در حالی که لایه‌های آخر باید غلظت بیشتری داشته باشند.

انجام این کار به جلوگیری از ترک خوردن نقاشی شما کمک می­کند و همچنین از خشک شدن آن از لایه پایین به بالا اطمینان حاصل می­کند.

 

نقاشی رنگ روغن با بافت

بسته به ابزار و تکنیک­ هایی که به کار می­برید، می­توانید کمی یا مقدار زیادی بافت به نقاشی­های رنگ روغن خود اضافه کنید.

به عنوان مثال، با کشیدن قلم مو بر روی سطح تکنیکی ست  که می­توانید یک بافت ظریف در سراسر کار خود ایجاد کنید.

مخلوط کردن رنگ­ها

برای به دست آوردن رنگ دقیقی که به دنبال آن هستید، احتمالاً باید دو یا چند رنگ ، رنگ روغن را در پالت خود ترکیب کنید. برای اینکه بدانید برای بدست آوردن هر رنگی، باید چه رنگ هایی را با یکدیگر مخلوط کنید، حتما دوره آموزش فرمول ترکیب رنگ آکادمی تمشک را ببینید.

مخلوط کردن را با مقادیر کم شروع کنید، وقتی ترکیبی را که دوست دارید ایجاد کردید، به نسبت آن توجه داشته باشید تا بتوانید بعداً دوباره آن را ایجاد کنید.

نحوه تمیز کردن قلمو های رنگ روغن

برخلاف رنگ­های اکریلیک و آبرنگ، رنگ روغن را نمی­توان به راحتی از روی برس با آب شستشو داد. استفاده از حلال پاک کننده­ های رنگ روغنی ست مثل تینر روغنی .

به یاد داشته باشید که نباید اجازه بدید قلمو­های شما با رنگ روی آن­ها خشک شوند، زیرا این کار باعث سفت و سخت شدن قلمو­ها می­شود.

دیدگاهتان را بنویسید